Co to jest kod pocztowy? Jak znaleźć kod pocztowy? Kto to jest Adresat? Przydatne Informacje dotyczące kodów pocztowych, przesyłek kurierskich, informacje związane z rynkiem usług kurierskich oraz wiele innych informacji.
Usługa kurierska jest usługą świadczoną przez przewoźników czyli wyspecjalizowane podmioty zajmujące się transportem towarów. Przewoźnik zatrudnia między innymi kurierów, którym zleca odbiór oraz doręczenie przesyłki. Przykładem przewoźników są takie firmy jak InPost, DPD, DHL, Fedex, GLS, UPS, Geis oraz wiele innych wyspecjalizowanych firm np.: Ambro Expres. Dzięki usługom kurierskim możesz wysłać dokumenty, paczki lub nadać towary lub przedmioty umieszczone na palecie w dowolne miejsce w Polsce lub za granicę.
Obecnie wielu przewoźników obsługuje zarówno nadania i doręczenia przesyłek z i do wskazanego adresu choć coraz częściej przewoźnicy oferują również nadania i doręczenia przesyłek z i do punktów nadań i odbiorów (doręczeń) przesyłek oraz obsługę poprzez automaty paczkowe (np.: paczkomat).
Aby zlecić odbiór i doręczenie przesyłki należy wysłać zlecenie do przewoźnika. W zleceniu wskazany jest między innymi adres odbioru przesyłki oraz adres doręczenia przesyłki. Jeśli zdecydujemy, iż chcemy przesyłkę nadać w punkcie lub automacie paczkowym lub doręczyć do punktu lub automatu paczkowego to w zleceniu należy wskazać lokalizację punktu obsługi paczek lub lokalizację automatu paczkowego. Poza adresem w zgłoszeniu należy wskazać wagę oraz wielkość przesyłki, wskazać typ przesyłki (np.: koperta lub paczka lub paleta) oraz wskazać rodzaj opakowania (np.: opakowanie standardowe lub opakowanie niestandardowe).
Po wysłaniu zlecenia do przewoźnika, zlecenie przekazywane jest do odpowiedniego oddziału przewoźnika, a następnie przekazywane jest przez dyspozytora kurierowi, który obsługuje obszar (rejon) w którym zlokalizowany jest adres nadawcy (czyli adres odbioru przesyłki).
Przed przyjazdem kuriera, nadawca powinien zapakować przesyłkę tak aby nie została ona uszkodzona podczas transportu. Aby przesyłka została doręczona pod właściwy adres oraz usługi dodatkowe zostały poprawnie zrealizowane (np.: pobranie, ubezpieczenie, itp.), nadawca powinien również nakleić na przesyłkę dokument transportowy (najczęściej taki dokument to etykieta). Na dokumencie transportowym czyli np. na etykiecie znajduje się numer przesyłki, specjalny kod paskowy identyfikujący przesyłkę, adres nadawcy, adres odbiorcy oraz informacja o usługach dodatkowych.
Po odebraniu przesyłki przez kuriera trafia ona do lokalnego oddziału przewoźnika. Kurierzy pod koniec dnia roboczego (najczęściej około godziny 18) dostarczają wszystkie odebrane danego dnia przesyłki do lokalnego oddziału w którym każda przesyłka jest skanowana oraz przekazywana do transportu do magazynu centralnego lub magazynu pośredniego (zależy to od miejsca doręczenia przesyłki). Z magazynu centralnego lub pośredniego przesyłka transportowana jest do oddziału, który będzie obsługiwał zlecenie doręczenia przesyłki. W większości przypadków cała operacja transportu między oddziałami i magazynami wykonywana jest między godziną 18.00 a godziną 6.00 rano. W oddziale, który obsługuje zlecenie doręczenia, przesyłka przekazywana jest kurierowi, który doręczy przesyłkę pod wskazany przez nadawcę adres odbiorcy.
Jeśli kurier pod wskazanym adresem nie zastanie nadawcy lub odbiorcy przesyłki to tego samego dnia już nie będzie mógł ponownie przyjechać po odbiór przesyłki lub doręczyć przesyłki. W takim wypadku kurierzy najczęściej zostawiają awizo czyli informację, iż nie zastali nadawcy lub odbiorcy przesyłki. Najczęściej (choć nie zawsze) w takim wypadku kurierzy podejmują próbę odbioru lub doręczenia przesyłki następnego dnia roboczego. Kurierzy starają się kontaktować telefoniczne przed odbiorem lub doręczeniem przesyłki choć nie jest to standardowa praktyka.
Ponieważ w przypadku zlecenia odbioru lub doręczenia przesyłki, które obsługiwane jest przez kuriera, na kuriera należy czekać pod wskazanym adresem to aby uniknąć nieporozumień na etapie odbioru lub doręczenia przesyłki można skorzystać z opcji nadania lub doręczenia przesyłki w punkcie obsługi paczek lub automacie paczkowym. Wówczas kurier odbierze przesyłkę z punktu lub automatu paczkowego lub doręczy przesyłkę do punktu lub automatu paczkowego. W przypadku tej opcji należy pamiętać, iż przesyłkę należy dostarczyć do punktu lub automatu paczkowego w określonym czasie gdyż jeśli będziemy z tym zwlekać to wygaśnie termin etykiety i wówczas przesyłki nie będzie można nadać. W takim wypadku zlecenie będzie musiało być ponownie wysłane do przewoźnika co będzie się wiązało ze zmianą numeru przesyłki, zmianą etykiety oraz może się wiązać z dodatkowymi kosztami. Ponadto należy również pamiętać, iż przesyłkę należy odebrać z punktu lub automatu paczkowego w określonym czasie gdyż jeśli będziemy z tym zwlekać to przesyłka może zostać zwrócona do nadawcy co może wiązać się z dodatkowymi koszami.
Każda przesyłka na pewnym etapie transportu (najczęściej w magazynie centralnym lub pośrednim) jest ważona i mierzona w celu weryfikacji wymiarów oraz wagi przesyłki. Ponadto weryfikacji podlega również kształt przesyłki. Jeśli wymiary, waga lub kształt nie są zgodne z zadeklarowanymi przez nadawcę przewoźnicy naliczają dodatkowe opłaty związane z niewłaściwe zadeklarowanymi parametrami przesyłki.
Zlecenia odbioru i doręczenia przesyłek można wysłać bezpośrednio do przewoźnika lub skorzystać z usług pośredników, którzy w swej ofercie mają najczęściej możliwość wysłania zlecenia do wielu przewoźników oraz opcję nadań i doręczeń obsługiwanych przez kurierów lub punktów lub automatów paczkowych.
Jeśli w trakcie obsługi zlecenia pojawią się jakiekolwiek problemy to w takim wypadku najlepiej skontaktować się z obsługą przewoźnika, a jeśli do obsługi zlecenia wybraliśmy ofertę pośrednika to w takim wypadku można również poprosić o pomoc obsługę pośrednika, choć trzeba pamiętać, iż najczęściej pośrednik odpowiada wyłącznie za poprawne przyjęcie i wysłanie zlecenia do przewoźnika, a jeśli obsługa pośrednika otrzyma zapytanie dotyczące zlecenia obsługi odbioru i doręczenia przesyłki to i tak prześle to zapytanie do obsługi przewoźnika. Jeśli zatem chcemy skrócić proces obsługi zapytania to najlepiej jest wysłać zapytanie do obsługi przewoźnika niezależne do tego gdzie zamówienie na zlecenie odbioru i doręczenia przesyłki było składane (bezpośrednio u przewoźnika czy u pośrednika).
Sprawdź usługi pośrednika mykurier.pl